PHANTOM BANQUET

SOM EN DEL AV DEN SVENSKA PAVILJONGEN

Lap-See Lam, Phantom Banquet, 2019. Produktionsfotografi tillhör konstnären och Galerie Nordenhake.

Deitch box

18 Wooster Street

12-16 november kl 20, 21, 22

 

Lap-See Lam utforskar idén om kulturella mellanrum genom att bjuda in till en bankett på en hemsökt kinakrog

 

För Performa 19 genomför konstnären Lap-See Lam det nyproducerade verket Phantom Banquet, en flerkanalig installation och performance influerad av det språk och de ritualer som finns på kinesiska restauranger i Sverige, lik den hennes familj ägde under många år i Stockholm. Genom narrativt berättande, virtual reality, livemusik och mat inbjuds deltagarna att träda in i det kulturella mellanrum som den västerländska kinakrogen utgör.

 

Lam utforskar olika slags teknologier som 3D-skanning, VR och animation för att systematiskt dokumentera de äldre kinakrogarna i Sverige, som i allt snabbare takt bommar igen. I hennes arbete tillskrivs krogarna ett kulturhistoriskt värde som vävs samman med avtrycken från den Hong Kong-kinesiska diasporan världen över. Med fiktionen som verktyg och restaurangernas typiska inredningsestetik som formspråk, synliggör Lam hur en idé om en plats konstruerar uppfattningar om identitet och tillhörighet.

 

I Phantom Banquet leds betraktarna genom en hemsökt installation i fyra delar som tar sin början i Stockholm 1978, då en ung servitris försvinner genom en spegel och in i en annan dimension. Berättelsen vecklar ut sig genom en iscensatt middagsbankett, ljudspår, virtual reality och digitalt manipulerade visualiseringar av verkliga kinakrogar. Till verket hör också ett musikaliskt liveframträdande med vokalister och instrumentalister från Sverige och New York. I verket utforskas begrepp som spöken, kroppar i rörelse, andre-blivande, förflyttningar, visualitet, gemenskaper och identiteter, och den roll de spelar i samtidens fysiska och digitala värld.

 

Phantom Banquet är en fortsättning av Mother’s Tongue, 2018 – ett samarbete med regissören Wingyee Wu – en videoinstallation där filmsekvenser i 3D för med betraktaren på en resa genom tid och rum. I tre kapitel som utspelar sig i det förflutna (1978), samtiden (2018) och framtiden (2058), berättar Mother’s Tongue historier som rör sig kring sociala, kulturella och teknologiska sammanstötningar genom fiktiva monologer av tre generationers kvinnor som talar om sina erfarenheter av restaurangen och hur den förändrats över tid.

 

OM LAP-SEE LAM

Lap-See Lam (f. 1990, Sverige) har ställt ut i Sverige och internationellt bland annat med soloutställningar på Skellefteå Konsthall (2019); Moderna Museet Malmö (2018-2019); och Bonniers Konsthall, Stockholm (2018). Lam har deltagit i grupputställningar på Fondation Cartier pour l’art contemporain, Paris (2019); Luleåbiennalen (2018), Kópavogur Art Museum, Kópavogur (2018); Kendra Jayne Patrick, New York City (2018); och Kunsthall Charlottenborg, Köpenhamn (2017). Hon mottog Maria Bonnier Dahlins stipedium 2017. Hennes verk återfinns i de permanenta samlingarna tillhörande Moderna Museet, Stockholm, och L’Ascensore, Palermo.