Redaktionell Text

Maja Hammarén

Den här tidningen är inte ett redaktionellt samarbete med GP, utan en köpt annonsbilaga. Vi har köpt friheten att trycka texter, välja skribenter, perspektiv och tilltal. Det är ett politiskt rum att göra tidning i en köpt annonsbilaga. Tidningen delas ut till nästan 85 000 GP-läsare som inte bett om den. De prenumererar på den liberala tidningen Göteborgs-Posten. Det säger något om vår offentlighet och begränsningarna av den. Det kostar runt 200 000 kr inklusive moms att trycka och dela ut 100 000 tidningar.

Tidningen innehåller texter som på olika sätt är politiska utanför det partipolitiskas retorik. I arbetslinjens och EU-migranternas tid säger arbetsgivare: ”Du behöver inte dina fina kläder längre. Jag ska lära dig att städa toaletterna.” Barnf lickan Lucy Milkova säger farväl till en stockholmsfamilj. Mathias Wåg säger hejdå till arbetet som del av assistentkroppen runt en älskad moster. Jens Stilhof Sörensen skriver om hur den nyliberala styrningsformen New Public Management vrider uppdraget för universitetsanställda i det offentligas tjänst mot en ny företagsinfluerad lojalitet med en arbetsgivare. Meira Ahmemulic skriver om sitt år på en konstutbildning som universitetet startade för konstnärer med osvenska namn. Och om sina följande fem år på den ”vanliga” konstlinjen där hon varken lyckades ”bli allmänmänsklig” eller ville använda sin personliga historia strategiskt. 

I SVERIGE HATAR SVARTA MÄNNISKOR skriver Judith Kielos och Valerie Kyeyune Backström från separatistiska internetsidan Rummet om den svenska afrofobin. I sällskap med aktivisten och filosofen Simone Weil och rapparen Angel Haze håller Johanna Gustavsson tal till en arbetarkamrat. Dimen Abdullas språk väller över när hon beskriver en kropps försök att måtta in sig och bli design i Reinfeldt-miljö, att lättsinnigt placera en Gucci_Pucci_Marni_Armaniklänning på en stol och hålla käft. Amanda Ivanovic Alice och Hardju som efter de så kallade Instagramupploppen i januari 2013 skrev ”Vår generation kommer f lippa ur”, skriver nu JAG VILL RÖSTA PÅ ETT PARTI, en politisk kommentar till Mr Politiker om språk och skjutningarnas och skillnadernas Göteborg. Majsa Allelin skriver om hur Partiets form tillåter allt oavsett politiskt innehåll; bokbord, tal på Almedalen, skolbesök för rasister.

En del av texterna är återtryck från tidskrifterna Glänta, Arena och Brand och boken After Work – farväl till arbetslinjen. Vi publicerar också utdrag ur Athena Farrokhzads sommarprat från den 21 juli i år som fick en moderat politiker att slänga ut sin tv (sic!). Från Gläntas första nummer om migration återtrycker vi Patricia Lorenzonis skildring av mediekampanjen som gjorde mårdhunden till invaderande hot och kolonisatör. Kristina Hultegård tar oss in i rummet på Migrationsverket där den asylsökande ska ge en linjär trovärdig historia till en halvt bortvänd tjänsteman som ser på en datorskärm. Emil Boss skriver dikt från varublippandets och Det Goda Kundmötets arbetsplats. ”Vi läser inspiratörernas inlägg i bloggnätverket. ’Här går vi omkring med en härlig fredagskänsla och ser fram emot äntligen möta våra kunder när vi öppnar’”. De får besöksrapporter från Better Business, ”Vi hälsade och var trevliga i kassan. Vi log. Vi hälsade inte alla kunder med glädje.”

Vanligtvis erbjuder bilagan ny cykel, jaktutrustning, bostadsrätt eller inredningsinspiration. I erbjudandenas tid har vi också gratisannonser från grupper och politiska verksamheter som IPOC, Transiarkatet, Ship to Gaza, Ingen människa är illegal och Lesbisk makt. 

Återtrycken och annonserna för aktivistgrupper, kampanjer och organisationer visar politiskt arbete som redan pågår, som utgör något annat än GP:s och Sveriges marknadsstyrda mediebevakning.


Maja Hammarén, Redaktör för Annonsbilagan och Co-Curator för Motbilder

ANNONSBILAGA I GP

Den 22 augusti gör Motbilder en hel annonsbilaga i Göteborgs-Posten. Den kommer att distribueras på 14 olika platser i Göteborg under hela utställningsperioden.

Annonsbilagan från Motbilder innehåller poesi, konst, fördjupande analyser, texter som ställer frågan varför, abstrakta texter, texter som sällan läses i dagstidningar. En del texter är nyskrivna, andra återtryck. Motbilder innehåller också annonser. Annonser från angelägna organisationer och aktörer som aldrig har råd att köpa en annons i GP.

Ladda ner den redaktionella delen av annonsbilagan här.